Du är här:

NYHET FRÅN DHL FREIGHT

Strängare villkor för VOEC-paket till Norge

Uppdateringen avser avsändare med VOEC-nr (VAT On E-Commerce). Har du inget VOEC så kan du bortse från denna information.

Den 1 juli 2021 träder uppdaterade produktspecifika villkor i kraft för DHL Parcel Connect till Norge. Uppdateringen publicerades den 1 maj 2021 i Produktspecifika villkor för DHL Paket Export och DHL Parcel Connect.

Vad innebär förändringen?

Förändringen innebär att avsändarens (säljarens) VOEC-nr måste skickas i sändningens EDI enligt gällande systemspecifikation*. I de fall VOEC-nr saknas kommer paketen att följa standardprocess i Norge vilket innebär att mottagaren får betala moms, importavgift samt eventuell tull.

Vad behöver du som kund göra?

Använder du myDHLfreight eller Multishipping så behöver du ange VOEC-nr i avsett fält i din bokning. MyDHLfreight uppdateras med VOEC-fält den 13 juni.

Använder du något annat bokningssystem råder vi dig att säkerställa att VOEC-nr skickas på rätt sätt. Kontakta din systemleverantör för att vara säker att uppdatering gjorts enl gällande systemspecifikation*.

Bakgrund

VOEC trädde i kraft i april 2020 och används av flera e-handlare för att få till en tullfri handel med norska konsumenter . I takt med digitaliseringen kräver norska skatteetaten och norska tullen en elektronisk importklarering. Detta kräver i sin tur att vi på DHL Freight förser vår norska partner med VOEC-nummer via EDI. För att bibehålla en god servicenivå och undvika manuella kompletteringar behöver vi således begära VOEC-nr från avsändaren.